Konversation med Telia

Det här kan man nästan se som en fristående fortsättning på posten om SIBA och teknikföretagens desperata metoder för att fånga in kunder.

Mitt brev till Telia

Hej,

För några veckor sedan valde jag att testa Telia Digital-TV. Jag ville samla TV, telefon och bredband på ett ställe. Jag noterade att ni erbjöd en 3-månaders testperiod. Jag vill i god tid avisera att jag inte kommer att förlänga tjänsten. Den fungerar alldeles för dåligt. Det har hänt upprepade gånger att vi inte kunnat se klart filmer/program för att bilden stannar. Och jag känner att TV ska fungera enkelt och smärtfritt. Jag vill inte ha en massa problem. Det ska bara vara att trycka på on/off. Men det här kräver alldeles för mycket energi. Dessutom jobbar jag hemifrån och har märkt att kapaciteten på bredbandet är orimligt klen sedan vi införlivade Telias digitalboxar. Jag jobbar med tidningar (tunga bildfiler) och behöver verkligen kapaciteten.
För att slippa dra sladdar igenom hela huset så köpte jag till er trådlösa variant (Suckus?). En sändare och två mottagare. Jag vill gärna ha en bekräftelse på detta om det går bra, med instruktioner om hur/var jag returnerar boxar och dyl. Jag vill nämligen inte fastna i ett 24-månaders abonnemang. Det vore ju rena terrorn.

TJ

Telia svarar:

Tack för din förfrågan. Du har 3 månaders prövotid som du säger men inte på båda dina digital-tv abonnemang, utan bara på kanalpaket stor på dit huvudcertifikat. Då du tog tvilling abonnemang med kanalpaket lagom som idag har bindningstid tills den 2013-03-10 och det medför att du måste ha ett kanalpaket på huvudcertifikatet som är minst lika stort som det du har på tvilling abonnemanget. Jag kan därför inte säga upp dina digital-tv abonnemang i dagsläget. Vill du att vi skall skicka över ditt ärende till vår support istället?
Återkom med hur du vill göra!Med vänlig hälsning

Carolina Amundberg,
Telia Kundservice

Jag svarar Telia 1:

Jag förhörde mig särskilt om prövotiden i affären. Hon (försäljaren) sa att eftersom det bara var ett provabonnemang så spelade det ingen roll vilket kanalpaket jag tog. Jag frågade också vad och hur jag skulle göra om jag valde att inte gå vidare och då försäljaren att jag kunde lämna igen boxarna i Vällingby. Vilket jag ville få bekräftat.Om jag är bunden till 2013 som du påstår då har ni sålt något till mig som jag inte vill ha, och då måste jag ifrågasätta era metoder. Och det kommer jag att göra. Det kan du lita på.
Så. Nu ställer jag frågan en gång till på ett civiliserat sätt:Jag nappade på ert erbjudande att testa digital-TV. Jag är inte nöjd med den lösning som ni erbjuder. Bilden fryser. Signalen kommer och går. Filmer avbryts.
Jag vill inte låta min provtid övergå i ett fast abonnemang.
Hur gör jag för att returnera boxarna och den trådlösa sändaren/mottagnarna?
Den här gången vill jag ha ett vettigt svar. Annars kommer lämnar jag Telia med omedelbar verkan för all framtid.

TJ

En reaktion på ”Konversation med Telia

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.