En av de främsta anledningarna till den ökande populariteten för native-annonsering är dess effektivitet jämfört med banners och display-annonser.
(Lika bra vi säger det direkt: Längst ned i den här artikeln hittar du en lista på native-annonser som Stora Ord gjort för Golfbranschen.se)
En indikator på effektiviteten är måttet Click-through Rate (CTR), vilket är andelen besökare som klickar på annonsen i förhållande till hur många som ser den. CTR för native-annonser är upp till åtta gånger högre än för display-annonser.
En annan parameter är tiden besökare spenderar på en sida efter att ha klickat sig dit från en annons. Personer som klickar på native-annonser stannar längre än de som kommer från traditionella banners. Dessutom visar konverteringsfrekvensen på hemsidan att native-annonser är ovanligt framgångsrika i sin argumentation.
Men varför är då native-annonser så effektiva?
Här är fyra anledningar:
1. För att människor konsumerar innehåll – inte annonser!
Besökare på nyhetssajter söker efter intressant och relevant innehåll. Om produkter eller tjänster presenteras som en del av detta innehåll, exempelvis i form av blogginlägg, är chansen större att besökaren blir intresserad och klickar på annonsen för att läsa mer. Eftersom native-annonser presenteras som relevant innehåll och leder till sidan där besökaren kan fortsätta läsa, är det betydligt fler som klickar på dem.
2. Många ser inte banner-annonser – blicken fastnar på native-annonser
Många besökare på en hemsida har lärt sig att undvika traditionella bannerannonser på webbplatser, vilket minskar deras effektivitet. Däremot uppmärksammas ofta innehållsbaserade annonser, vilket gör att native-annonser har en högre uppmärksamhetsnivå och därmed högre klickfrekvens.
3. Det tydliga budskapet
Till skillnad från enkla bildannonser kan native-annonser kommunicera företagets budskap tydligt och övertygande tack vare en välskriven artikel. Genom att kombinera en engagerande rubrik och en journalistiskt bra bild kan native-annonser få läsaren att känna sig involverad och intresserad.
4. Du klickar på det du är intresserad av
När en besökare klickar på en native-annons och landar på företagets hemsida, är det det intressanta och lockande innehållet som gör det tunga arbetet. Genom att erbjuda relevant och informativt innehåll kan företaget stärka sitt varumärke och skapa en positiv koppling hos läsaren, vilket ökar sannolikheten för framtida köpbeslut.
Sammanfattningsvis kan native-annonseringens effektivitet förklaras med dess förmåga att anpassa sig till och utnyttja läsarens naturliga beteenden och preferenser vid konsumtion av digitalt innehåll.
5 nativeartiklar vi gjort för Golfbranschen.se:
- Husqvarna Ceora:
Banchefen om golfklubbens nya robotklippare: ”Ceora klipper nästan för bra – medlemmarna är lyriska!” - Netheroes:
Nu flyger golfbollarna farligt långt – det kan stå golfklubben dyrt - Welands:
Welands väderskydd kan öka klubbens intäkt från rangen med 100 procent på ett år - Dizparc:
Golfinity – en hemsida skräddarsydd för svenska golfklubbar - Func Factory:
Hon är designern bakom ett av de snabbast växande svenska golfmärkena just nu.