Dialog med SAS (del 1)

I november reste hela familjen med SAS. Jag hittade aldrig mitt gamla EuroBonus-kort (ni vet där man samlar poäng som man sedan aldrig använder) så jag beställde ett nytt och förde över det som eventuellt fanns på gamla kontot till det nya. Vilket inte var en enkel procedur. Ännu värre var det dock att efterregistrera Spanien-resan för fyra personer…
Då började det spinna loss i byggnaderna ute i Arlanda…

Jag försökte ringa SAS för att ordna den detaljen men de hänvisade till webben. Som plågas av teknisk efterblivenhet.

Ett utdrag ur e-post-konversationen som pågick på två olika fronter under nästan två månaders tid (de byter av varandra, som det verkar utan att sätta sig in i ämnet):

Jag: ”Jag har försökt efterregistrera en resa på er hemsida men fastnar. Kommer inte vidare. Jag har fyllt i alla obligatoriska uppgifter. Det vore bättre om man kunde fylla i endast själva bokningskoden eftersom vi var fyra familjemedlemmar som reste. Att sitta och fylla i varje biljett för sig är ganska krångligt.”

SAS: Hej. Får du något felsvar när du försöker att efterregistrera poängen? Vilket är ditt biljettnummer? Vilket bolag reste du med? (Den är fin… Vilket bolag reste du med? Ja, vad kan det vara… Aeroflot?)

Jag: ”Refererar till ovanstående konversation. Och översänder våra boardingpass med alla uppgifter som du efterfrågar.”

SAS: ”Jag måste be dig kontakta EuroBonus medlemsservice eftersom jag får svaret att du blev medlem senare än 30 dagar innan denna resa ägde rum. Detta är något som dom kan kontrollera och eventuellt korrigera om så inte skulle vara fallet.”

Jag: ”Vad krångliga ni är. Nej, jag har varit medlem i många år. Men – jag tappade bort mitt kort och beställde ett nytt. Därefter överfördes mina gamla poäng till det nya.”

SAS: ”Hej igen! Jo, jag ser att du hade ett kortnummer tidigare. De verktyg som jag har är automatiserade, jag kan således endast knappa in de uppgifter som ligger i systemet. Därför ber jag dig att kontakta EuroBonus för assistans, hade jag haft möjligheten att göra det själv hade jag också givetvis gjort det. Förstår att det uppfattas som att vi är krångliga och besvärliga men tyvärr kan jag inte göra det något enklare. Jag kan givetvis skicka ett mail til dom själv också, det kanske påskyndar det hela.”

Jag: ”Har du testat att ringa till SAS EuroBonus någon gång? Det har jag. Man får ju ta en komp-dag för att klara av den väntetiden. Glöm allt. Återgå till det du gjorde, vad det nu var, innan jag kom och störde. Adjö.”

SAS: ”Jag har skickat ditt ärende vidare i går till EuroBonus, dom får höra av sig till dig.”

To be continued. Missa inte  morgondagens avsnitt: – ”EuroBonus hör av sig!”

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.