MANNEN PÅ BILDEN heter Lars Jordahn och han befinner sig just nu ganska högt upp på min ”shit list”.
Lars är VD på DHL.
Om du ska skicka ett paket i jul så bör du undvika att använda just DHL. Om du vill att paketet ska komma fram på rätt sida nyår, vill säga.
I måndags låg en lapp i min brevlåda. DHL hade ett paket att leverera till mig. Jag tyckte att det var ett konstigt förfarande. Ska man leverera ett paket så gör man väl det. Man skickar inte en lapp som berättar att man ska skicka ett paket. Man levererar. Punkt.
Jag ringde DHL som sa att de kunde leverera på onsdag (i går alltså) någon gång mellan 09.00 och 13.00.
Jag frågade om de kunde krympa målbilden något eftersom jag, precis som chauffören, har ett jobb att sköta. Men det gick inte.
”Men lägg lappen påskriven utanför din dörr så kan han lämna paketet även om du inte är hemma”, föreslog flickan på DHL
I går när jag kom hem låg lappen kvar utanför dörren. Däremot inget paket.
I dag ringde jag DHL igen. Samma tjej förklarade att chauffören hade varit hemma hos mig men konstaterat att ingen var hemma. Och åkt iväg med mitt paket igen.
Jag erinrade henne om vår överenskommelse; en påskriven lapp utanför dörren.
”Det hade han nog missat”, sa tjejen.
Nä? Tror du det?
Och då tyckte jag att han skulle köra ut paketet i dag men det tyckte inte tjejen på DHL. Hon föreslog istället i morgon för de körde inte i Bromma i dag och dessutom hade alla chaufförer redan lämnat terminalen i Västberga.
”Så vad tycker du att jag ska göra?”, sa tjejen.
Tja, vad sägs om att anstränga sig för att kompensera begångna misstag?
Jag förklarade att eftersom DHL klantat sig så fick de väl lösa problemet. Men det gick inte. De hade sina turer, sina scheman, sina rutiner…
Men snart inga kunder, antar jag. För om man säljer en tjänst som går ut på att leverera paket och inte ens klarar av att göra en sådan enkel sak på fyra dagar… då bör man antingen omdefiniera sin affärsidé eller sina rutiner.
Paketet som DHL alltså skulle ha lämnat i måndags, för att jag behövde dess innehåll då, kommer nu att köras ut i morgon torsdag.
På hemsidan påstår DHL att de ”kombinerar global täckning med djupa kunskaper om de lokala marknaderna”. De påstår att de har 4 000 anställda och ungefär 70 kontor, terminaler och stationer runt om i Sverige.
Denna enorma organisation behöver alltså nästan en arbetsvecka för att leverera ett paket? Det är ju sämre än Posten – på den tiden Posten var riktigt dålig.
Tur att innehållet inte har ett bäst före-datum.