Karl Eklöf har jobbat i familjens sportbutik sedan han var 11 år. Då var han sandwichgubbe och stod utanför butiken för att locka in folk. I dag är han VD. Och butiken har blivit en kedja – Stadium.
Jag intervjuar honom i senaste numret av Sportfack (papperstidningen).
Under de sex år som gått sedan Karl tog över efter Gustaf Öhrn har en del hänt. 2015 stod online för blott 3,4 procent av omsättningen. Koncernen omsatte 5,3 miljarder, samtliga länder och koncept inräknade. Kedjan hade 161 butiker och cirka 3 200 anställda.
I dag har e-handeln vuxit till 21 procent av den totala omsättningen, som nu är runt 7 miljarder. Antalet butiker är 189 och anställda 3 600.
Karl säger att förklaringen till de senaste årens utveckling går att hitta i beslut som togs redan för sju, åtta år sedan.
»Då gjorde vi några ställningstaganden som bland annat rörde online och hur vi skulle jobba med vissa varumärken. Vi satte oss och funderade på var Stadium skulle vara, och det enda man vet när man gör det är att man aldrig har helt rätt. Men man måste i alla fall veta var man skulle vilja hamna.«
Karl pratar mycket om hållbarhet och CSR, om Fair Trade-märkta fotbollar och dun som går att spåra, om vattenbesparingar och ellastbilar. Solution Dye.
Det är nog ingen överdrift att påstå att Stadiums ledningsfilosofi genomsyras av en genuin vilja att ta ansvar för sociala och miljömässiga problem.
Läs mer om Karl Eklöf och Stadium i nya numret av Sportfack…