Jag ringer Boxer för att avsluta det abonnemang med TV-kanaler som löper ut vid årsskiftet. Sådant ska ju som bekant (oftast) göras tre månader i förväg.
– Varför vill du avsluta ditt abonnemang?, undrar han som inte heter Robert utan Andreas.
– För att vi drar in öppen fiber i vinter.
– Aha! Men du, jag ser att du bara har en månads uppsägningstid på ditt abonnemang så jag skulle vilja att du ringer tillbaka i november.
– Men jag ringer ju nu? Du kan väl bara lägga in det i systemet. Det kan väl inte spela någon roll om du gör det nu eller sedan?
– Jo, men vi har haft lite trassel med det där, vi har skickat ut fakturor och folk har betalat i ett halvår innan de kommit på… Det har liksom inte funkat.
– Men jag ber ju inte att du ska hålla den här informationen i huvudet till årsskiftet. Du kan ju bara lägga in det i systemet så sköter det sig ju automatiskt?
– Jo, men… Okej, då, jag kan väl göra det.
– När ni ber mig att ringa tillbaka om två månader… det är väl inte så att ni hoppas att jag ska glömma det så att jag åker dit på ytterligare ett par månader?
– Nej, så är det absolut inte.
– Nej, jag trodde väl det.
– Så. Nu har jag lagt in att du ska avsluta ditt abonnemang vid årsskiftet.
– Tack.