Socialstyrelsens varumärke

Jag läser senaste numret av Dagens Media, ovanligt intressant eftersom de med anledning av dagens Guldäggs-gala, har tema reklam, och går igenom den svenska reklamhistorien.

Men som vanligt är det i enspaltarna man hittar guldkornen. Ulrika Lyth, kommunikationsdirektör på Socialstyrelsen, uttalar sig underhållande om den klassiska 1970-talskampanjen ”6-8 skivor bröd om dagen” (Brödinstitutet). Hon säger att myndigheten aldrig skulle komma med dylika pekpinnar i dag. Hon säger också att kampanjen gav Socialstyrelsen ”hög kännedom” och att det är en brist att många fortfarande förknippar Socialstyrelsen med kampanjen, eftersom…

”…(det) tyder på att vi inte har varit tillräckligt bra på att fylla varumärket med annat innehåll.”

Jag tycker det är en fantastisk formulering, fullständigt marinerad i tidsandan. En myndighet beskrivs som ett varumärke som ska fyllas med innehåll. Som om myndigheten inte uppstått ur ett behov, och där åtgärder och verksamhet blir det innehåll som formar vår bild.

Nu ska jag för övrigt breda mig en smörgås. Dagens enda.

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.