Varför tror Facebook att jag är intresserad?

Nyhetssajten Golfbranschen.se drivs av Stora Ord.

Alla nyheter vi publicerar på Golfbranschen delas på vår Facebook-sida. Som förstås heter Golfbranschen.
Nyheterna delas även på LinkedIn och på X (Twitter).

På Golfbranschens Facebooksida har vi valt att följa företag som är verksamma inom Golfbranschens bevakningsområde. Det vill säga golfklubbar, klubbtillverkare och distributörer till exempel.

Men flödet på Golfbranschens Facebook-sidan består till 70 procent av inlägg från helt andra områden.
Jag misstänker att Facebook/Meta har historiens sämsta algoritm. Jag försöker hela tiden klicka bort deras förslag på grupper de tror jag vill gå med i och sidor jag ska följa, men det har snarast motsatt effekt.
Det triggar Meta att fylla Golfbranschens flöde med ännu fler långsökta och helt irrelevanta förslag på sidor och inlägg jag borde gilla. Ibland är det svårt att hitta inlägg från dem jag valt att följa eftersom det är så mycket annan smörja i flödet.

Som exempelvis ”Svenska stenbroar”, ”Österlen med omnejd” och ”Porsche 911 Lover´s Club”.

Vad har det med golf att göra?

Vidare dyker följande sidor upp, trots att jag konsekvent klickar bort dem:

”Jim Jansson motorsport”
”Grådö Mejeri”
”Bilder från Västernorrlands län”
”Halloween Decorations and DIY”
”Triumph Motorcycles”
”Pixbo Innebandy”
”Vi som älskar Göteborg och Bohuslän”
”I grew up in Alaska”
”Börjessons lastbilar”
”iHusbil”
”United Leeds”
”Sveriges skönaste platser!”
”Bored panda art”
”Norrskensverige bilder”
”Ängelholms FF”
”Border terrier lovers”
”Vi på Gullholmen”
”Brilliant Maps”
”Gamla bilder och historia från Huddinge”

Det är inte stekheta tips. Som synes. Det finns ingen linje. Ingen tanke. Ingen omsorg om mottagaren. Facebook/Meta bara vräker på, helt osorterat. Och som användare kan man inte välja bort detta osorterade flöde. Det bara väller in.

Sådant ska man tänka på när man själv funderar på att marknadsföra ett inlägg eller en sida på Facebook. Du kan hamna i helt irrelevanta sammanhang som bara orsakar irritation hos mottagaren. Detta trots att man påstås kunna ”välja målgrupp”.

Trist.

Måtte Meta och Facebook ersättas av något smartare sätt att marknadsföra digitalt innehåll i framtiden.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.